APROPO DE ARGHEZI

Sincer să fiu, din prostie sau ignoranţă, cam tot aia ar fi, nu mi-a plăcut niciodată scrisul lui Tudor Arghezi. Şi nici omul Arghezi, mai ales el. E o problemă pe care n-o voi desluşi niciodată. I-am citit cu nesaţ cărţile. Unele pamflete sunt de o violenţă căreia nu am putut să-i fac faţă, molipsindu-mă. Cu bune intenţii, cu onoruri chiar, un alt Tudor, scriitor foarte complex, Tudor Cicu, mă cam faraonează lângă Arghezi. Nu-mi convine. Mă simt inferior faţă de acest vânzător, de-al dracului, de cireşe. Sunt destul de sucit la minte. Îmi pare rău că nu am fost în stare, cât a trăit, să-l caut pe acest Arghezi şi să-i pup mâna. Nu în semn de supunere. Doar pentru că a publicat „Baroane”. În rest, tot Tudor Cicu mă scoate din belele. La moartea tatălui meu, el a rămas lângă mine, lângă mormânt, până „la sfârşit”, când, cu o voce de înger, mi-a şoptit: „Marine, nu fi trist, nu ai de ce. Uită-te lângă cine va veşnici tatăl tău”. Citat aproximativ. Lângă groapa tatălui meu veşnicea o cruce pe care scria simplu de tot „Ion Creangă”. E vorba de un consătean, un potcovar, un om tare de treabă şi ţigan pe deasupra. Cât a trăit, cu mare demnitate şi respect, eu fiind un simplu copil, pur şi simplu l-am admirat. Avea personalitate. Îl respecta tot satul-comună. Mi-a rămas în suflet. Un „biet” fierar, ca şi tatăl profesorului universitar Dorin Bocu, buzoian de-al nostru. Iată de ce, pe scurt, Arghezi nu face parte din reumatismele mele pe timp noros. Tudor Cicu are intenţii bune, de prieten definitiv. Iar eu nu mă port cum ar trebui. Nu-l iubesc pe Arghezi. Nu pot.

Marin Ifrim

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

