La frontiera literaturii (11)

55 marin

FIDELITATEA LUI ION GHEORGHE

De peste patru decenii mă învârt printre scriitori. Ca un chibiţ sau, haoleu mamă, în calitaţiune de coleg de breaslă. În urmă cu vreo şase ani, Nicolae Breban afirma că Uniunea Scriitorilor nu ar avea mai mult de vreo sută de scriitori adevăraţi. Atunci, am protestat fără să mă iau în calcul şi pe mine, un fel de răspopit, un rătăcit printre autori.  Mă gândeam doar la micii mei zei : Petre Stoica, Ioanid Romanescu, Ion Gheorghe, Cezar Baltag, Ovidiu Genaru, Liviu Ioan Stoiciu şi alţi scriitori români de top. Acum îi dau dreptate lui Breban. Literatura actuală nu are mai mult de 100 de scriitori. Restul e pleavă, cotizantă sau nu la USR. Dintre cei pentru care am un respect  necondiţional, ţinând cont de scrisul şi de caracterul fiecăruia, în vârful „piramidei” stă bine mersi poetul Ion Gheorghe. Îl cunosc prea bine, nu pot avea nicio ezitare când mă refer la acest intelectual genial. În plus, faţă de gargara unora precum Nichita Stănescu, Adrian Păunescu et. comp., Ion Gheorghe nu a făcut nici un compromis. Dimpotrivă, ca orice ţăran care se respectă, nu a mâncat găina vecinului, ca să zic aşa. Rar am văzut un aşa rafinat echilibru între viaţă şi scrisul vieţii. Ion Gheorghe a rămas fidel tinereţii sale. Nu e vorba de vreo formă de ideologie şi nici de vreun curent literar. Acest om s-a născut cu principii şi s-a purtat ca un gladiator al principiilor. Nu şi-a trădat nici un prieten, niciodată, începând de la Nicolae Labiş, colegul său de cameră de la Şcoala de Literatură, şi până la Adrian Păunescu, megapoetul de partid. Ion Gheorghe are explicaţii pentru fiecare în parte. Toate sunt la locul lor, credibile, convingătoare, lămuritoare.

Ion Gheorghe nu ştie ce e laşitatea. M-am convins de mai multă vreme. Uneori nici nu-ţi dai seama dacă vorbeşte sau scrie. Mie mi-a făcut câteva reproşuri de o simplitate uluitoare. De exemplu, nu i-au plăcut părerile mele despre Sadoveanu. M-a pus la punct. Fireşte, eu încă văd partea urâtă a lui Sadoveanu, deşi, cinstit să fiu, am lăsat-o ceva mai moale. Apoi, recent, i-am dat lui Ion Gheorghe „1989.Cartelul metaforelor”, o cărticică polemică referitoare la viaţa literară din timpul în care Ion Gheorghe era deja un mare poet. Nu sunt un frustrat, nu am scris această carte pentru a mă răzbuna pe cineva anume. Lui Ion Gheorghe, pentru că mă refeream subiectiv la sistemul în care, totuşi, ne-am embrionat cu toţii, nu i-a plăcut volumaşul meu. Mi-a spus-o cu o naturaleţe împotriva căreia nu ai cum să mai ai vrei reacţie. E vorba de o incredibilă fidelitate a relaţiei dintre noi. După ultima întâlnire, m-a consolat doamna Elena, soţia magistrului, care, nu pentru prima dată, mi-a spus că îi place cum scriu. Am o mare dilemă: uneori femeile au dreptate întotdeauna! Geta, soţia lui Nistor Tănăsescu, arhitectul acestei istorii fabuloase, după fiecare vizită la Sărăţeanca, îmi mărturiseşte că nu-i vine să creadă că e acolo, la Sărăţeanca, în jurul lui Ion Gheorghe şi a distinsei sale soţii. La fel de fel mă simt şi eu. Singurul care, în timpul acestor vizite, e sigur pe el, e Nistor Tănăsescu. El ne-a băgat în această belea universală şi, tot timpul, când suntem la un loc, „templierii” lui Ion Gheorghe, râde ca un  motan care mănâncă fluturi, nu şoareci. Nistor Tănăsescu, gazetar inconfundabil, a înţeles că va urma o epocă literară Ion Gheorghe greu de evitat. Mă simt ca un actor, un personaj, care, orice s-ar zice, îl servesc pe Ion Gheorghe. Din păcate, la atât a  fost redusă patria mea literară: la un nume şi o operă. Pentru candidaţii  la Nobel, Ion Gheorghe e un antidot…

Marin Ifrim

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la La frontiera literaturii (11)

  1. LIS zice:

    Felicitari pentru blog. Multumesc pentru pomeniri… Cu imbratisari,
    LIS

Lasă un răspuns

