O carte ca o grădină

DCF 1.0 DCF 1.0 DCF 1.0

DOAMNA DE MIRESME

Motto:
”Învăţătoarea mea din clasa-ntâia
Demult de-aici din lume a plecat
S-a dus să-nveţe în lumea cealaltă
Copii ajunşi la vârsta de-nvăţat.”
(Virgil Carianopol)

Am fost invitat de domnul profesor Traian Cristea la Râmnicu Sărat pentru lansarea cărţii Doamna de miresme. Am fost împreună cu scriitorii Tudor Cicu şi Dumitru Dănăilă.
Nu am ştiut despre ce este vorba. Nu ştiam că eroina cărţii este cea care a fost Gabriela Ristea, învăţătoare şi mai mult de atât. Din momentul când am aflat, mi-au trecut prin minte, ca aripi neliniştite, fără loc de aşezare, versurile puse drept moto.
Prezenţa viceprimarului municipiului la acest eveniment emoţionant, de evocare a unui dascăl, a celor care se ocupă de educaţie în general, reprezintă o dovadă a atenţiei pe care autorităţile râmnicene o acordă acestor distinşi intelectuali, adevărate modele de viaţă. Este trist că „dispar oameni importanţi şi o fac cu discreţie”, a spus domnul viceprimar.
Referindu-se la cartea domnului Traian Gh. Cristea, moderatoarea acestei întâlniri de suflet, doamna avocat Roxana Constantinescu, a spus că este „o carte ca o grădină”. Doamna de miresme a devenit, pentru câteva ore, imaginea învăţătoarei care „nu va fi niciodată amintire, ci prezenţă; omul de care te bucurai prin simplul fapt că se afla în preajmă, după cum spunea domna Nina Beldie.
Cea care s-a ocupat de redactarea cărţii, învăţătoarea Nechifor Gina, a făcut un portret al celor care răspund de modelarea copiilor care păşesc în lumea cunoaşterii: „Marii învăţători nu sunt niciodată aroganţi, marii învăţători au multă răbdare, sunt amabili, zâmbitori, empatici, îşi respectă elevii, surâd. Surâsul dă încredere. Marii învăţători ştiu să creeze un mediu cald şi iartă greşelile.”
În continuarea manifestării, fiul doamnei de miresme a interpretat, la chitară, piese clasice, iar autorul cărţii, domnul Trian Gh. Cristea, a recitat versuri din creaţia proprie.
Domnul profesor Florea Crintea a aşezat un pic momentul pe sita raţiunii, cu o mică incursiune prin clasicii filosofiei. Am fost bucuros să-l revăd după atâţia ani pe fostul meu profesor de filosofie.
Emoţionantă a fost şi evocarea domnului profesor Cârlan: „Suntem cei care formează generaţie după generaţie. Păcat că nu toţi cei formaţi de noi, odată ajunşi sus, îşi mai aduc aminte de noi, de efortul nostru de a perpetua transmiterea de bogăţii spirituale.”
Au mai vorbit doamnele Chivu Lucica, Manuela Camelia Sava şi alte colege ale doamnei comemorate la un an de la marea trecere.
Scriitorul Tudor Cicu parcă asculta poveşti spuse la clasă. Domnul Dumitru Dănăilă împrumuta lângă mine acelaşi sentiment. Auzindu-i pe vorbitori, mi-am adus aminte de învăţătoarea mea, doamna Lăzăroiu Tudoriţa.
Să păstrăm un moment de reculegere pentru cei care ne-au pus stiloul în mână şi au zâmbit iertându-ne când greşeam, pentru cei care au pus, alături de părinţi, o picătură de suflet în viitorul nostru şi astăzi nu mai sunt printre noi!
Celor care sunt să le arătăm recunoştinţa noastră.

PRESEMNE
Când te doare sufletul, e semn
că morile de vânt macină
căderile în brumele din noapte;
când îţi plânge sufletul, e semn
că liliecii gândurilor au căzut din cuib
şi s-au lovit de razele lunii.
Dacă lacrimile sufletului
s-ar vărsa în afară, el ar seca,
pierzându-şi veşnicia.

Când îţi plânge gândul, e semn
că tu eşti chematul să-mbraci cămaşa
înspinată a altui Iov brăzdat de
alt fel de lacrimi. (Traian Gh. Cristea)

Teo Cabel

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la O carte ca o grădină

  1. Mustatea Pompiliu zice:

    Am intalnit in acest articol numele fostilor mei profesori de la Liceul Agricol si m-am bucurat dar m-am si intristat cand am aflat ca unii nu mai sunt printre noi,Despre acest subiect putem discuta mai tarziu, Am totusi o intrebare, perioada de studiu la liceu a dumneavoastra, daca nu va este cu suparare.Sef laborator ameliorare grau INCDA Fundulea, prof.univ. dr.ing. Pompiliu Mustatea. Maill pmustatea@ricic.ro

Lasă un răspuns

