ONOR LA REGINĂ!

37 passionaria 40 lacrimi 103 pasiune

Pe 30 aprilie e ziua de naştere a Majestăţii Sale Passionaria Stoicescu. Spre deosebire de alţii, eu sunt conştient că toată viaţa am fost subiectiv, precum independentul Moromete. Face Dumnezeu ce face şi ne leagă sufletele pe viaţă, unele de altele. Pentru mine, încă din adolescenţă, încă de la debutul literar, am simţit în scriitoarea Passionaria Stoicescu o fiinţă „ireală”. Ceva de manual. Până pe la ultima clasă de gimnaziu, văzând poza lui Bacovia şi Jebeleanu în manualul de română, am fost convins că nu există decât scriitori morţi. Apoi am păşit în lumea literară „reală” şi am pipăit cu ochii mari scriitori români: Petre Stoica, Ion Băieşu, Fănuş Neagu, Cezar Ivănescu, Ion Gheorghe etc. Mai târziu, când a venit vremea să debutez editorial, am dat peste vreo câteva nume de scriitori profesionişti în sensul curat al termenului, nişte uluitori redactori de carte: Mircea Ciobanu (care m-a dus cu vorba…), Florin Mugur (ce poet…) , Aristide Popescu şi inconfundabila Passionaria Stoicescu. Nu cumpăram din librărie o carte fără să caut numele celui care a redactat-o. Apoi am ajuns să citesc cărţile Passionariei Stoicescu. Poezii pentru copii, poezii pentru împătimiţi maturi, proză, evocări etc. Au venit şi timpurile în care am cunoscut-o pe această mare doamnă a culturii contemporane. Vorbesc în calitate de cititor care şi-a risipit o avere prin librării. Am acest drept. Unii comentează cărţi necitite sau încă neapărute. Sunt la curent cu toată „poezia feminină”. De peste 3 decenii, nu de acum. În „viziunea vizuinii” mele, cea mai interesantă poetă a ultimelor cinci decenii e Passionaria Stoicescu. Nu vreau să folosesc vorbe mari, golite de rostul lor sincer. Pentru mine, doamna Passionaria Stoicescu este singura Regina a literaturii române de după Carmen Silva. Din zeci de motive. Cu ocazia zilei sale de naştere, îi urez un foarte motivat „La   Mulţi Ani” şi nu-mi retrag pupătura de pe glezna Domniei Sale, executată în public, la o manifestare la Râmnicu Sărat, în prezenţa a vreo sută de scriitori. Ave Passionaria!

Marin Ifrim

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la ONOR LA REGINĂ!

  1. Tudor Cicu zice:

    Drumul dintre Slobozia şi Drajna (ceva între 11-18 km), l-am parcurs, cândva, către mare, în Dacia mea (azi maşină de luat vaucere pe ea, dar încă, maşina care străbate 11 km de la Scorţoasa la Negoşina) -, spuneam, drum spre mare (Mangalia), parcurs cu scriitoarea Passionaria şi soţia. Îi promisesem, autoarei celor mai frumosase cărţi de poezie pentru copii, că o voi duce la Mangalia, la o întâlnire cu nişte distinse doamne ale literaturii, dar şi distinse doamne ale Casei de Cultură, şi ale Sanatoriului de la Mangalia. Acum, acest drum, este, superb. Mergi pe el, de mai mare dragul. RECONSTRUIT, de nota zece! Dar, cine nu ştie cum era înainte, să fi mers, pe acel drum, atunci, cu Passionaria şi Dacia condusă de mine… Se lucra pe două tronsoane şi se circula pe un singur sens. Dar, drumul era decopertat, cu piatră nouă pe el, şi se aştepta la semafoarele improvizate; nu mai spun, cât praf înghiţea maşina Dacia şi, noi, odată cu ea, că, Pasionaria a dat verdictul, la cap de destinaţie: „M-a dus Cicu, pe un drum de ţară, vai de capul nostru, numai praf şi nebuneală, că a greşit drumul, până să iasă la autostrada Bucureşti- Constanţa. Acum, cine ştie, realizează că de la Slobozia, alt drum spre Drajna, nu există… poţi să cauţi cu lumânarea şi, tot nem tu dom-ul lor! Ce baliverne să mai îndrug eu, când, tot poezia, a învins, în cele din urmă, acolo, la Mangalia. Sărut mâinile, Doamnă a POEZIEI, şi La mulţi ani!

Lasă un răspuns

